Tudástár

Töltési módok

 

Jellemzően három fajta töltési módot különböztetünk meg: lassú vagy otthoni töltés, gyorstöltés és villámtöltés. Ahogy a kifejezésekből is kitűnik, a kategorizálás az autó töltéséhez szükséges idő szerint történik. A fő különbséget a töltőáram teljesítménye jelenti.

 

Lassú vagy otthoni töltés

Elektromos autó otthoni töltő

 

Ezt a töltési módot használják az autó otthoni vagy egyéb szokásos elektromos csatlakozókkal kiépített helyeken történő töltéséhez. A legtöbb elektromos autóhoz tartozik az ehhez a töltési megoldáshoz szükséges töltő. Egyszerűen az autóhoz és az otthoni vagy irodai normál konnektorba (SCHUKO) kell csatlakoztatni a töltőt. Lassú töltésről van szó, amikor is váltóáramról 1 vagy 3 fázisról, fázisonként 5 – 16A áramerősséggel történik a töltés. Az autótól függően 6 – 12 (de akár több) óráig tart, ameddig egy csaknem teljesen lemerült akkumulátor teljes töltöttséget ér el. Ez tökéletesen megfelelő pl. éjszakai otthoni töltéshez.

 

Gyorstöltés

 

A gyorstöltő kategóriába soroljuk az otthoni vagy lassú töltésnél nagyobb teljesítményű, 4 – 40 kW -os jellemzően váltóáramú töltést. Leggyakrabban utcán, közterületen találkozhatunk ilyen töltőberendezésekkel. Magyarországon a legnagyobb számban az ELMŰ (22 kW teljesítményű) és az EON (11 – 22 kW teljesítményű) töltőoszlopaival találkozhatunk. Mindkettőnél kábel nélküli Type2-es csatlakozás biztosított.

Elektromos autó töltése ELMŰ oszlopról

Tehát kábelt a tölteni szándékozónak kell vinnie. Az esetleges csatlakozótípus különbség nem jelent gondot, megfelelő kábellel vagy átalakítóval tökéletesen tölthető minden autó. Az ELMŰ esetében a töltéshez okostelefonra telepített alkalmazás szükséges, de ennek hiányában – bár kissé hosszadalmasabban – lehetőség van telefonos töltéskezelésre is. A töltési idő ebben az esetben az autó képességeitől is függ (inverter). Jellemzően az otthoni töltésnél azért gyorsabb, a teljes töltéshez szükséges idő úgy 2 – 4 órára tehető.

 

Villámtöltés

ABB villámtöltők 1, 2, 3 fajta csatlakozóval

 

Ahogy a nevéből is látszik ez a leggyorsabb töltési mód. Jellemzően egyenáramú 40 kW-nál nagyobb teljesítményű töltést jelent. Általában egy lemerült akkumulátort 15 perc alatt 50%-ra, 30 perc alatt 80%-ra képes feltölteni. A 100%-ra történő töltés már egy kicsit tovább tart műszaki okok miatt. Azonban itt nem az a cél, hogy az autó teljesen feltöltött állapotba kerüljön, hanem a nagyobb távolságok elérhetőségének biztosítása. Természetesen gyors segítséget is jelent annak, akinek a célja éléréséhez nem maradt elég töltése. Sajnos nálunk a villámtöltő hálózat még nem igazán épült ki, egyelőre csak néhány található belőle.

Megszokhattuk már, hogy nincs egységes rendszer, a villámtöltők esetében is többféle csatlakozótípust építenek az autóikba a gyártók. Ráadásul itt nem olyan egyszerű az átalakítás, tulajdonképpen kijelenthető, hogy nem használhatóak a töltők másik csatlakozótípussal ellátott autóhoz. Továbbá a villámtöltés nem lehetséges minden autótípusnál, vannak modellek, amelyekből ez a funkció kimaradt.

 

 

Csatlakozó típusok

 

Csatlakozótípusok

 

Bizony, csatlakozótípusból jónéhány használatban van. A mai napig nincs egység, az autógyárak különféle megoldásokat szerelnek fel. Ráadásul ezek a típusok nem minden esetben használhatók átalakítóval. Amíg a gyorstöltők esetében ez megoldható, a villámtöltőket csak a saját típusuknak megfelelő töltőre lehet csatlakoztatni. A következőkben a nálunk leginkább használt típusokat mutatjuk be.

 

 

Otthoni és gyors töltés csatlakozói

 

Type1 típusú csatlakozó

Magyarországon és Európában jellemzően két fajta csatlakozótípust használnak: Type1 és Type2. A Type1-es csatlakozóban 3 db vastag csatlakozási pont van a nagy erősségű töltéshez és 2 db vékonyabb a kommunikációhoz. A Type2 típus esetében 5 db vastag csatlakozási pont található a 2 db vékonyabb mellett.

A Type1 változat esetében egy rögzítő akasztó is található, amelynek célja, hogy a kapcsolatot biztossá tegye, védjen pl. az esetleges véletlen kihúzás ellen. Ez egyben egy kapcsoló is, amennyiben oldják, azonnal lekapcsolja a kábelről az áramot. Ezzel a típussal 1 fázison lehet töltést végezni.

Type2 típusú csatlakozó

A Type2 esetében a rögzítést az aljzatba épített stiftes zárszerkezettel oldották meg. Ameddig a töltés tart, a kapcsolat nem bontható, a csatlakozót nem lehet kihúzni. Itt 3 fázison lehet a töltést végezni, így – amennyiben a töltő és a jármű is alkalmas rá – gyorsabb töltés végezhető.

Érdekes, hogy még az európai autógyártók is vegyesen használják a két típust, bár szándék mutatkozik az egységesítésre, amely a Type2-t jelentené. Mindazonáltal a két változat megfelelő kábellel vagy átalakítóval használható egymás csatlakozóin (nem házilag barkácsolt vagy nem megfelelő minőségű silány termékkel, amely rendkívül veszélyes).

 

Villámtöltők csatlakozói

 

A komoly teljesítménnyel működő villámtöltők esetében általában nincs lehetőség más típusú töltőt használni, csak az autóba szerelt csatlakozófajta használható. A villámtöltés nagy áramerősségű egyenáramú töltést jelent. Hazánkban és kontinensünkön itt is két változat terjedt el: a japán szabványból átvett CHAdeMO és a COMBO2 vagy CCS2 típus.

Balra a CHAdeMO, jobbra a CCS2 csatlakozó

A CCS2 azért is “combo”, mert két részből áll. A felső részen egy szabványos Type2 csatlakozó található, amelyből hiányoznak a váltóáramú gyorstöltéshez használt csatlakozópontok. Ezt egészíti ki egy alsó rész, amely kettő vastag csatlakozási ponttal biztosítja a szükséges egyenáramú kapcsolatot a jelentős áramfelvételhez.

 

Elektromosan tölthető autók csatlakozói

 

Végül a leggyakoribb elektromosan tölthető autók csatlakozótípusai:

 

Autó

Évjárat

Otthoni és gyors töltés

Villámtöltés

Audi A3 e-tron  

Type 2

1 fázis

16 A

Audi Q7 e-tron  

Type 2

1 fázis

16 A

Audi e-tron  

Type 2

3 fázis

32 A

CCS2

BMW i3  

Type 2

1 fázis

32 A

CCS2

BMW i3 (új)

2016.06-tól

Type 2

3 fázis

16 A

CCS2

BMW i8  

Type 2

1 fázis

16 A

BMW 330e  

Type 2

1 fázis

16 A

BMW 530e  

Type 2

1 fázis

16 A

BMW X5 xDrive40e  

Type 2

1 fázis

16 A

BYD e6  

Type 2

3 fázis

32 A

Citroen Berlingo electric

2014-ig

Type 1

1 fázis

16 A

CHAdeMO

Citroen Berlingo electric (új)

2015-től

Type 1

1 fázis

32 A

CHAdeMO

Citroen C-Zero

2011-től

Type 1

1 fázis

16 A

CHAdeMO

Fiat 500E (USA)  

Type 1

1 fázis

32 A

Fiat 500E (EU)  

Type 2

1 fázis

16 A

Ford C-Max hibrid  

Type 1

1 fázis

16 A

Ford Focus electric

2016-ig

Type 1

1 fázis

32 A

Ford Focus electric (új)

2017-től

Type 2

1 fázis

32 A

CCS2

Hundai Ioniq electric  

Type 2

1 fázis

32 A

CCS2

Hundai Kona electric  

Type 2

1 fázis

32 A

CCS2

Kia Soul EV 6.6 kW  

Type 1

1 fázis

32 A

CHAdeMO

Kia e-Niro  

Type 2

1 fázis

32 A

CCS2

Mercedes B250 electric  

Type 2

3 fázis

16 A

Mercedes C350e hybrid  

Type 2

1 fázis

16 A

Mercedes S550e hybrid  

Type 2

1 fázis

16 A

Mercedes GLE550e hybrid  

Type 2

1 fázis

16 A

Mercedes EQC  

Type 2

1 fázis

32 A

CCS2

Mitshubishi iMiev

2009-től

Type 1

1 fázis

16 A

CHAdeMO

Mitshubishi Outlander PHEV  

Type 1

1 fázis

16 A

CHAdeMO

Nissan e-NV200 3.3 kW

2014-től

Type 1

1 fázis

16 A

CHAdeMO

Nissan e-NV200 6.6 kW

2014-től

Type 1

1 fázis

32 A

CHAdeMO

Nissan Leaf 3.3 kW

2011-től

Type 1

1 fázis

16 A

CHAdeMO

Nissan Leaf 6.6 kW

2013-tól

Type 1

1 fázis

32 A

CHAdeMO

Nissan Leaf (új) 6.6 kW

2018-tól

Type 2

1 fázis

32 A

CHAdeMO

Opel Ampera  

Type 1

1 fázis

16 A

Opel Ampera-E

2017-től

Type 2

1 fázis

32 A

CCS2

Peugeot Ion

2011-től

Type 1

1 fázis

16 A

CHAdeMO

Peugeot Partner electric

2015-ig

Type 1

1 fázis

16 A

CHAdeMO

Peugeot Partner electric (új)

2016-tól

Type 1

1 fázis

32 A

CHAdeMO

Renault Fluence Z.E.

2010-től

Type 1

1 fázis

16 A

Renault Kangoo Z.E.

2014-ig

Type 1

1 fázis

16 A

Renault Kangoo Z.E.

2015-től

Type 2

1 fázis

16 A

Renault Kangoo Z.E. (új)

2017-től

Type 2

1 fázis

32 A

Renault Twizzy  

Schuko

1 fázis

16 A

Renault Zoe

2012-től

Type 2

3 fázis

64 A

Reva i  

Schuko

1 fázis

16 A

Smart Electric 3.3 kW  

Type 2

1 fázis

16 A

Smart Electric 22 kW  

Type 2

3 fázis

32 A

Tesla Roadster  

Type 1

1 fázis

72 A

Tesla S (EU modell)  

Type 2

3 fázis

32 A

Type 2,     CHAdeMO adapter

Tesla S (USA modell)  

Type 1

1 fázis

72 A

CHAdeMO adapter

Tesla X  

Type 2

3 fázis

32 A

Type 2,     CHAdeMO adapter

Toyota Prius 3 PHEV hybrid  

Type 1

1 fázis

16 A

Toyota Prius 4 PHEV hybrid  

Type 2

1 fázis

16 A

Volvo XC90 hybrid  

Type 2

1 fázis

16 A

Volvo XC60 hybrid  

Type 2

1 fázis

16 A

Volvo S90 hybrid  

Type 2

1 fázis

16 A

Volvo V90 hybrid  

Type 2

1 fázis

16 A

VW e-Golf

2016-ig

Type 2

1 fázis

16 A

CCS2

VW e-Golf (új)

2017-től

Type 2

2 fázis

32 A

CCS2

VW e-UP!  

Type 2

1 fázis

16 A

CCS2